URFA’DA TASAVVUF MÜZİĞİ (Çifteler)
Urfa’da çok gelişmiş bir dini musiki mevcuttur. Diğer bölgelerdeki dini müzikten çok farklı özellikleri
olan bu musiki, yörede “Çifte” adıyla adlandırılmış ve geniş bir kabulle günümüzde de kullanılmaktadır.
Çifteler, diğer bölgelerdeki tasavvuf müziğine göre ezgi olarak oldukça kıvrak, coşkulu ve ritme dayalıdır.
Bu musikiye ”Çifte” denmesinin sebebi bu ezgilerin koral (toplu) olarak icra edilmesindendir. Aynı zamanda bu
meclislerdeki ritimsiz uzun hava tarzındaki solo icralara da “ tek” denmiştir.Çiftelere genellikle “Def” denen büyük Bendirlerle eşlik edilir. Bu musıki de güfteler (söz) ön plandadır.
Aynı güftenin değişik ezgilerin üzerinde kullanıldığı gözlemlenir.
Çiftelerin günümüze aktarılmasında önemli kaynak kişiler olarak Ahmet Uzungöl, Eskici Dede Osman
Aydın, Hafız Halil Uzungöl, Şıh İbrahim karataş, Tenekeci Mahmut Güzelgöz, Hacı Nuri Hafız, Saatçi Yusuf
Özer, Şevki Hafız Altıngöz, Akif Baybostancı gibi isimleri sayabiliriz.
Çiftelere örnek olarak;
Mecnun isen ey dil sana Leyla’mı bulunmaz
Ey dide nedir uyku gel uyan gecelerde
Arzuhal için sultana geldim
Aşkınla bu Uşşakı şahaneye dönderdin
Ben bir Yakub idim kendi halımda
Ben bu dağın ağacıyam
Cana bizim esrarımız imlalere sığmaz
Ey rahmeti bol padişah
Göster cemalin şemini
Medine daşına bak
Rahmeyle bu dil hastayı naçare ilahi
Gel ey derdile yanıcı
Mevlam derki doğruca gel
Yeşil ördek olsam yarin gölünde
Mesti hayranım
Ne gam yersin be hey asi günahkar
Hoca Efendi
Gibi Çifteleri sayabiliriz
İ.Halil ALTINGÖZ
Devlet Türk Halk Müziği Korosu Şefi
Şevki Hafız Altıngöz